گلخونه من

روش جدیدی برای کشت گیاه در کویر

ایرنا- پژوهشگران ژاپني وابسته به شرکت "تورئي" در اين کشور در راستاي پيشبرد طرح هاي کويرزدايي، به روشي براي کشت گياهان در مناطق کويري دست يافتند.
به گزارش روزنامه آساهي، در اين روش با بهره گيري از لوله هاي ساخته شده از رزين، از حرکت ماسه ها در مناطق کويري جلوگيري مي شود . به گزارش ايرنا به نقل از آساهي، پژوهشگران در جريان يک آزمايش عملي در مناطق کويري در چين، به دستاوردهاي خوبي در اين زمينه دست يافتند.
در اين آزمايش، لوله هاي رزيني با قطر 10 سانتي متر به صورت مربع شکل، در زمين هاي کويري به مساحت 20 هزار متر مربع رديف بندي شده و سپس در محوطه هاي مربعي درون آنها تخم گياه کاشته شده است .
نتيجه اين آزمايش نشان داد که پس از گذشت شش ماه در 10 درصد از اين زمين هاي مربعي شکل علف و گياه رشد يافته و به تدريج اين مساحت رو به گسترش رفته است .
دست اندرکاران گفتند که لوله هاي رزيني مورد استفاده در اين طرح از گياه ذرت ساخته شده و به همين دليل برخلاف رزين هاي پتروشيمي، در برابر آب و يا دي اکسيد کربن به صورت طبيعي قابل تجزيه هستند.
به گفته آنها، به همين دليل پس از رشد يافتن گياه، نيازي به جمع آوري لوله هاي مربعي شکل نصب شده وجود ندارد .
دست اندرکاران گفتند که هر چند در طرح هاي کويرزدايي کنوني کشت گياه محور قرار دارد، اما اين روش تازه کم هزينه و سريع است.

[ شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 12:43 ] [ امید ] [ ]
محلول حفظ شادابی گلها ساخته شد

محلولي براي حفظ شادابي گل‌هايي كه از ساقه كنده شده‌اند، توسط محققان دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد تنكابن ساخته شد.شهرام نوذري مجري اين طرح در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در خصوص اين طرح گفت: محلول شادابي گل‌ها از يك‌سري محلول‌هاي بي‌ضرر تحت فرمولي به دست آمده و اين محلول براي محيط زيست ضرري ندارد و باعث ماندگاري گل‌هايي كه كنده شده‌اند مي‌شود.
وي ادامه داد: به طور معمول گل‌هاي بريده 3 يا 4 روز بيشتر شاداب نمي‌ماند و با استفاده از اين محلول اين ‌گل‌ها بين يك ماه تا 40 روز شاداب و سالم مي‌مانند.
نوذري خاطرنشان كرد: هم اكنون اين طرح مراحل بازاريابي خود را طي مي‌كند تا به توليد انبوه برسد و وارد بازار شود.

[ شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 12:41 ] [ امید ] [ ]
موي انسان، جايگزين كود گلدان‌ها مي‌شود؟

تحقيقات نشان مي‌دهد موي انسان مي‌تواند به عنوان يك منبع غذايي مطلوب براي گياهان مورد استفاده قرار گيرد. به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پژوهشگران در آمريكا دريافته اند، موي سر انسان كه اغلب در سالن‌هاي آرايشگاه‌ها دور ريخته مي‌شود به عنوان يك منبع مغذي براي گياهان جعبه‌يي و آپارتماني قابل استفاده است.
مطالعه اخير كه از سوي انجمن علوم باغداري آمريكا منتشر شده نشان مي‌دهد كه پيازهاي موي انسان مي‌توانند به عنوان يك منبع منفرد تغذيه‌اي رشد گياهان را حمايت كنند.
اين مطالعات از سوي پژوهشگران دانشگاه ايالتي مي سي سي پي صورت گرفته است.
به گفته اين محققان وقتي موي سر شروع به تجزيه شدن مي‌كند، مواد مغذي و با ارزش آن كه براي رشد گياهان صندوقي و آپارتماني مورد نياز و كافي هستند، آزاد مي‌شود، با اين حال به دليل نگرانيهاي بهداشتي، محققان تاكيد كردند، مطالعات بيشتري بايد صورت گيرد تا ثابت شود كه موي انسان مي‌تواند جايگزين مناسبي براي كودهاي گياهي براي اين قبيل گياهان باشد.

[ شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 12:38 ] [ امید ] [ ]
نخستين گياه ضد سرطان در باغ زيتون

سرپرست جهاد دانشگاهي مازندران با بيان اينكه مجوز ساخت باغ مادري زيتون از وزارت جهاد كشاورزي در مازندران اخذ شد، گفت: نخستين گياه ضد سرطان گياه سرخدار در باغ زيتون مازندران كشت مي‌شود. به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان ساري، سيد احمد قاسمي پيش از ظهر امروز در كارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري استان مازندران اظهار داشت: كاشت 20 نوع زيتون، احياي گياه سرخدار به ‌عنوان نخستين گياه ضد سرطان، كاشت 25 هزار نهال درخت دارويي از ديگر فعاليت‌هاي جهاد در بخش گياهان دارويي است.
وي سرمايه مورد نياز براي اجراي اين طرح را يك ميليارد ريال با اشتغال‌زايي 50 نفر عنوان كرد.
سرپرست جهاد دانشگاهي مازندران با اشاره به برنامه‌ريزي اجراي عمليات اصلاح نهال توت فرنگي، اصلاح برنج و اصلاح مركبات در زمين‌هاي چهار منطقه مازندران تصريح كرد: با اجراي اين طرح جهاد دانشگاهي استان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان نهال اصلاح شده در سطح كشور خواهد بود كه توانايي توليد و عرضه 10 ميليون نهال در سال را خواهد داشت.
قاسمي خاطر‌نشان كرد: سرمايه مورد نياز براي اين طرح يك ميليارد ريال بوده و 200 نفر نيز اشتغالزايي دارد.
وي با اشاره به اين نكته كه كشور سالانه نيازمند 56 ميليون قطعه ماهي زينتي است، گفت: تاكنون اين نياز با واردات از سنگاپور و تايلند انجام مي‌شد كه با عملياتي شدن باروري ماهيان زينتي در جهاد دانشگاهي مازندران توانايي باروري كامل 30 نوع ماهي سردآبي و غير اقيانوسي وجود دارد.
قاسمي تصريح كرد: مازندران قادر است نياز كشور در بخش ماهيان زينتي را به‌ طور كامل تأمين كند.
وي با بيان اينكه مجوز اوليه براي نخستين مركز رشد IT و ICT گرفته شده است، افزود: اين مركز‌ به ‌زودي در مازندران افتتاح مي‌شود كه محل جذب بسياري از نخبگان استان است.
قاسمي سرمايه مورد نياز براي اجراي اين طرح را 2 ميليارد ريال با اشتغالزايي صد نفر اعلام كرد.
سرپرست جهاد دانشگاهي مازندران با اشاره به فعاليت مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در استان مازندران اضافه كرد: ايسپا بخش مهمي است كه به‌ عنوان عامل اصلي بازاريابي و توليد مورد غفلت واقع شده است.
قاسمي افزود: از سال گذشته 49 مورد افكارسنجي براي واحدهاي توليدي مازندران انجام شد.

[ شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 12:32 ] [ امید ] [ ]
تاثیر متفاوت صدای مردان و زنان بر رشد گیاهان

تاثیر صدای انسان بر روی سرعت گرفتن رشد گیاهان امری است که به واسطه مطالعات پیشین به اثبات رسیده است. اکنون مطالعات جدید نشان می دهد که تاثیرگذاری صدای زنان بر روی رشد گیاهان بسیار بیشتر از صدای مردان است. به گزارش خبرگزاری مهر، این یافته بر اساس آزمایشی یک ماهه ارائه شد. طی این آزمایش دانشمندان مشاهده کردند میزان رشد بوته گوجه فرنگی زمانی که در معرض صدای زنانه قرار می گیرند دو سانتیمتر بیشتر از زمانی است که در معرض صدای مردانه قرار می گیرند.
در این آزمایش بهترین صدایی که بر روی رشد گیاه بیشترین اثر را داشت صدای سارا داروین نواده گیاه شناس افسانه ای چارلز داروین بود. وی متنی را از کتاب منشا گونه ها برای گیاهی خواند و نتایج نشان داد این گیاه نسبت به گیاهی که در معرض صدای مردانه قرار داشته پنج سانتیمتر بیشتر و نسبت به صدای زنی دیگر 1.2 سانتیمتر بیشتر رشد داشته است.
کالین کورسبی مدیر موسسه RHS که انجام این مطالعات را به عهده داشته است اعلام کرد هنوز دلیل این تاثیر بیشتر تعیین نشده است. شاید بتوان این تاثیر را به گسترده بودن دامنه صوتی زنان و تن صدای آنها نسبت داد. شاید امواج صدای آنها پس از برخورد با سطح گیاه تاثیر متفاوتی از خود به جا می گذارند.
آزمایشهای این موسسه از ماه آپریل آغاز شده و طی آن قسمتهایی از آثار تاریخی مانند روز تریفیدها اثر جان ویندهام، رویای نیمه شب تابستان ویلیام شکسپیر و منشا گونه های چارلز داروین برای گیاهانی تعیین شده خوانده شد. افرادی با صداهای مختلف برای خواندن متن برای 10 بوته گوجه فرنگی انتخاب شده بودند و طی یک ماه به خواندن متون مختلف برای گیاه خود ادامه دادند.
گیاهان در این آزمایش امواج صدا را از طریق هدفونی که به گلدان آنها اتصال داشت، دریافت می کردند. در عین حال شرایط تمامی گیاهان یکسان بوده و به منظور اطمینان از مساوی بودن شرایط برای تمامی گیاهان، دو بوته ناظر مشابه در شرایط سکوت تحت نظر گرفته شدند.
نتایج نشان داد به صورت میانگین زنان به نسبت مردان شاهد رشد 2.5 سانتیمتری گیاه خود بودند. در عین حال برخی مردان شرکت کننده در آزمایش به اندازه ای تاثیر منفی بر روی گیاه گذاشته بودند که گیاه مورد آزمایش رشدی کمتر از گیاه ناظر و رشد داده شده در سکوت داشت.
بر اساس گزارش تلگراف، صدای سارا داروین بیشترین تاثیر را بر روی رشد گیاه از خود نشان داد و وی در واکنش به تاثیر صدای خود بر روی رشد گیاهان از آن به عنوان افتخاری بزرگ یاد کرد.

[ شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 9:8 ] [ امید ] [ ]
گیاهان باخود حرف میزنند

 

 
پژوهشگران ایتالیایی دریافتند که گیاهان برای رشد و نمو اندامها، دوری جستن از انگلها و حشرات دشمن و جذب حشرات دوست از طریق ژنها با خود حرف می زنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان شورای تحقیقات ملی در رم موفق شدند رشد یک گیاه را طوری کنترل کنند که ریشه هایی عمیق و برگهایی بزرگتر داشته باشد. این دانشمندان برای انجام این کار پیش از هر چیز کشف کردند که رشد گیاهان از طریق دو هورمون به نامهای "آکسین" و "سیتوکین" تنظیم می شود. آکسین تقسیم سلولی را فعال می کند و سیتوکین این تقسیم را متوقف می کند.

این پژوهشگران در این خصوص توضیح دادند: "با کمک این هورمونها می توان توسعه سلولهای بنیادی را که در گیاهان به طور مداوم احیا می شوند به سوی رشد برگها و ساقه ها هدایت کرد."
این دانشمندان همچنین توانستند ژنهایی که این هورمونها را بیان می کنند کشف کنند و نشان دهند که علاوه بر این ژنها که رشد سلولها را کنترل می کنند عوامل دیگری به خصوص در برقراری ارتباط میان بخشهای مختلف گیاه و ژنهایی که روی این بخشها عمل می کنند وجود دارد که موجب بقای گیاه می شوند.
برای مثال در ارسال پیامهای ضد استرس دو مولکول سبک که بر روی عملکردهای آنتی اکسیدانها اثر می گذارند نقش دارند. تولید این مولکولها موجب می شود که گیاه به استرسهای محیطی پاسخ دهد.
براساس گزارش آنسا، همچنین سیگنالهای خطرناک مثل هجوم انگلها می توانند به داخل گیاه وارد شوند. برای مثال زمانی که یک حشره به برگهای یک گیاه حمله می کنند برگهای دیگر شروع به آزاد کردن موادی می کنند که موجب می شود حشرات دشمن از آنها دور شوند و از سوی دیگر بخشهای مختلف یک گیاه می توانند برای جذب حشرات مفید و دوست نیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
در حقیقت ژنها و این مولکولهای سبک زبان گیاهان هستند و اجزای مختلف یک گیاه برای برقراری ارتباط میان خود از آنها استفاده می کنند.

 

[ شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 9:4 ] [ امید ] [ ]
تاثیر هورمون عشق در گیاهان

 

دانشمند‌ان مي‌گويند : هورمون «اكسي توكسين» كه به نام هورمون «عشق» معروف است، مي‌تواند سبب افزاش و تقويت رشد گياهان شود.
به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر كشاورزان در هند از اين ماده شيميايي براي تقويت رشد گياهانشان به ويژه براي «كدو حلوايي» و «خيار» استفاده مي‌كنند.

مجله نيوسانيستيت در گزارشي در اين زمينه آورده است كه اكسي توكسين به عنوان ماده اي شدت دارد كه روي رفتارهاي اجتماعي انسانها تاثير مي‌گذارد و هم چنين زايمان و شير دهي را در زنان تسهيل مي كند، اما مكانيسم دقيقي كه طي آن اين هورمون جانوري مي‌تواند رشد گياهان را تحريك كرده و تقويت كند، هنوز نامعلوم است.

از سوي ديگر مقامات كشور هند در صدد هستند مصرف اين هورمون را براي مصارف كشاورزي ممنوع كنند، چون معتقدند استفاده بي‌رويه از اكسي توكسين در صورتي كه طي دوره طولاني و از طريق سبزيجات وارد بدن شود، ممكن است براي سلامت انسان زيان بار و مضر باشد.

در برخي از مناطق روستايي هند استفاده از اين هورمون در كشاورزي بسيار متداول شده است.

همچنين محققان انگليسي در تلاش براي كشف ارتباط و مكانيسم اين هورمون در رشد گياهان هستند.
 

 

[ شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 9:1 ] [ امید ] [ ]